x Få tips en gång i veckan om de mest delade programmen på Sveriges Radio. 
Hej! Den här sajten gör det enklare att hitta riktigt bra radioprogram från Sveriges Radio. Sajten visar vilka program som fått flest delningar på Facebook. Bra program delas mer, helt enkelt!
Alla programSamhälleKaliber › Göteborgarna sa nej - käftsmällen som kom som en kalldusch
Detta klipp har 183 delningar →
  Dela på Facebook
De etablerade partierna underskattade göteborgarnas ilska över trängselskatten. Ett färdigförhandlat väg- och järnvägspaket och en skatt som tagits ut i över ett och ett halvt år hjälpte inte. Det blev ett tydligt nej i folkomröstningen på valdagen. Kalib
31 kommentarer:
Nead Finger
är det de dom kallar för Demokrati? Vem frågade Svensson om han ville ha trängselskatt.
2014-10-20
Anders Isaksson
Om alla bilar även utländska betalar betalar jag gärna
2014-10-15
Jorge Lattof
Har man bil så betalar man. Punkt slut.
2014-10-15
Sven Tesch Hallström
Tyvärr ett uselt reportage. Man borde tagit reda på VARFÖR invånarna är emot paketet. Utöver att det kostar pengar alltså. I Göteborg är det så absurt att man kan får betala trängselskatt trots att man inte är inne i stan. Detta är sånt som retar medborgarna. De känner sig lurade.
2014-10-14
Hansson John Stefan
vad är det de går till buss och tåg för batra det om de ska gå till buss och sånt vaför sja ni ej till de
2014-10-14
Björn Hjorth
Respektera folkets NEJ och ta bort trängselavgifter, Alla som kör bil betalar i form av skatt på bränsle, fordonsskatt mm ett betydligt högre belopp än vad som används i nya vägsatsningar, dessutom är det löjligt att i bilbyggarstaden Göteborg så får absolut inga bilar finnas, parkering är svindyrt och alldeles för få platser finns. Ingen tackar Nej till de jobb som finns från både Volvo och Saab (news), det är dubbelmoral så det skriker.
2014-10-14
Mika Gaunitz Renard
Bra med avgifter för privatbilisters körande. Bra med gratis kollektivtrafik.
2014-10-14
Håkan Lindström
Dottern körde upp med kompisar till Liseberg. Fick en faktura på 8 kronor via brev för trängselskatt. Patetiskt...
2014-10-14
Martin Åbbe Åberg
Sån skit ska inte finnas usch
2014-10-14
Kristoffer Grundström
Klart man ska betala mer för att man hjälper till att förkorta människors liv för eggen vinning.
2014-10-14
Mats Larsson
Syftet med vägtullar är övervakning och kontroll av undersåtarna. Allt annat är propaganda eller ful retorik.
2014-10-14
Emmy Lundberg
Jag är absolut för trängselskatt, det minskar antalet bilar som gör att slitage på vägar minskar, fler tar kollektivtrafik, luften blir renare och miljön över lag mår rätt bra av allt detta. Sen måste det nog utvecklas på ett teknologiskt och smart sätt så att det inte drabbar dem som inte har något annat val än att ta bil. Detta ska ju snarare hindra dem som har alla möjligheter i världen att ta sig in i stan på andra sätt men som ändå hellre tar bilen. Sen borde också pengarna återinvesteras på ett intelligent sätt i kollektivtrafiken så att det kanske blir billigare eller lättare att använda. Kanske fler turer till fler olika platser, har man närmare till spårvagn/buss än bil så tar man det och om det går snabbare och lättare så tar man det. Men det måste ske med smarta lösningar, och eftersom många verkar vara emot så får man nog justera så att det passar för fler, men även gå ut mer med info om hur det funkar och gör saker bättre. Kärlek <3
2014-10-14
Ann Sjögren
Det är mycket dåligt av Göteborg
2014-10-14
Anders Rollings Rollings
Resultatet är perfekt för oss som bor i kranskommunerna och pendlar in till GBG varje dag. Nu slipper vi vara med och betala men får del av det förbättrade vägnätet. Göteborgarna får stå för kalaset själva. Genomtänkt? Knappast.
2014-10-14
Britt Omstedt
Oavsett vad man tycker om skatten så kan resultatet inte kommit som en överraskning.
2014-10-14
Lennart Ågren
den skatten e ett stort jävla skämt,,,,,,,,götet fölora mycket folk på de stackas butiker o diverse rest mmmm,,,
2014-10-14
Lennart Ågren
en betalar vel väg ska hur finansieras den!!!!!
2014-10-14
Ann Wiklund
Vad är alternativet till Västlänken? Finns det andra förslag framtagna som kan lösa trafikproblemen?
2014-10-14
Ninna Lindgren
Det är skam att man skall betala både in och ut väg när man inte äns kör in i själva kärnan av GBG utan är på E6:an! Idioti av GBG att ta betalt för vägar vi faktiskt är med på att bet genom skatt!
2014-10-14
Thorbjörn Nielsen
Att man inför hastighets begränsning inne i stan för att det skal vara miljövänligt ( miljözoner 30-40 km/t) är som att skuta sig själv i foten!! Att köra i 30 till 40 Km/t i stan,har det samma utsläppsvärde som om man körde i 80 -90 Km/t på motorvägen!!
2014-10-14
Thorbjörn Nielsen
Ni får se, det kommer nog mera skal ni se!! Se hur det har blivit i Norge!! Helt galet!! Vägtullarna gynnar inte alls miljön! En mjölk kossa för staten!! När det blev för lite trafik igenom betalnings stationerna, då höjde dom priset!! Italienarna kan detta med vägtullar!!
2014-10-13
Adrian-Catalin Duma
skiter politikerna (s+m) om vad folket vill, kommer (sd) att nå rekordhöjder nästa val även här.
2014-10-13
Piotr Kafel
När kommer det att bli skatt på att andas?
2014-10-13
Jan Olofsson
Kom det som en överraskning så vet tydligen inte de folkvalda vad folket vill. MP har kanske för stor makt även i Göteborg.
2014-10-13
Johansson Jonas
Perfekt! Låt bilarna betala
2014-10-13
Ann Welther
Röstade nej O vill att politikerna jobbar efter ett nej
2014-10-13
Maria Lundberg
Nej, det kom INTE som en kalldusch - det visste politikerna redan när de stod och ljög om Västsvenska paketet i en hearing på 5:an!
2014-10-13
Margareta Rodbo
Vi röstade nej för att vi inte vill ha Västlänken.
2014-10-13
Magdalena Deminger
Idiotiskt, eftersom det är meningen med skratten är att finansiera Västlänken - ett bygge som mig veterligen ytterst få är positiva till. Vidare är väl meningen att minska utsläppen från bilar och att få folk att istället välja att åka kollektivt. Ehuru är väl detta en oerhört naiv och korkad tanke eftersom att ingen skatt betalas under helger (när folk åker in till stan och shoppar etc), utrikes lastbilar och fordon slipper betala samt att Västtrafik redan innan trängselskatten hade problem med att förse de dåvarande resenärerna med fordon och rimliga restider. Dessutom är skatten ett ytterligare exempel på Göteborgs kommuns totala ignorans för både demokrati och respekt mot invånarna.
2014-10-13
Nicklas Niranjan Singh Foresti
Jag tycker att politikerna kan förklara varför staten inte längre kan stå för stora infrastrukturella investeringar.
2014-10-13
Marita Carlström
Jag säger nej till trängselskatten
2014-10-13

Fler program:

Program: Kaliber
5625 delningar på Facebook
Sändes för 704 dagar sedan
Längd: 1797
Program: Kaliber
2184 delningar på Facebook
Sändes för 1502 dagar sedan
Längd: 1785
Program: Kaliber
2155 delningar på Facebook
Sändes för 2013 dagar sedan
Längd: 2047
Program: Kaliber
1462 delningar på Facebook
Sändes för 3091 dagar sedan
Längd: 1781
12
Felicia Skogsstierna:
"Bra program. Det handlade ju om biverkningar av Gardasil på Kalla Fakta redan för flera år sedan. Om jag hade haft ett barn skulle..."
Program: Kaliber
1289 delningar på Facebook
Sändes för 3084 dagar sedan
Längd: 1777
Program: Kaliber
1192 delningar på Facebook
Sändes för 2979 dagar sedan
Längd: 1775
Program: Utrikeskrönikan
11775 delningar på Facebook
Sändes för 1877 dagar sedan
Längd: 216
Program: I lagens namn
8704 delningar på Facebook
Sändes för 1720 dagar sedan
Längd: 1791
Program: Söndagsintervjun
7844 delningar på Facebook
Sändes för 922 dagar sedan
Längd: 3300