x Få tips en gång i veckan om de mest delade programmen på Sveriges Radio. 
Hej! Den här sajten gör det enklare att hitta riktigt bra radioprogram från Sveriges Radio. Sajten visar vilka program som fått flest delningar på Facebook. Bra program delas mer, helt enkelt!
Alla programVetenskap/MiljöKlotet › Linbana till jobbet?
Detta klipp har 100 delningar →
  Dela på Facebook
Hur kan framtidens transportsystem i städerna se ut? Åker vi linbana, elbåt eller kan vi använda redan existerande färdmedel på ett smartare sätt?
3 kommentarer:
Johan Tjernström
Jag tycker man skall förbjuda tvåhjulingar när det är halt. Är det vinterväglag så skall det vara förbjudet att cykla eller åka moped eller motorcykel. Ibland blir man omkörd av MC--budet när det är full snöstorm och tvärhalt. Köra om en cyklist, som vinglar fram på vägen när det är halt, med ett med ett tungt fordon är en risk varje gång. Det är ett ögonblicks verk att cyklisten slirar och ramlar och hamnar under bakdäcken. En motorcykel som kommer i 100 när det är halt har väldigt svårt att stanna eller styra. Skaderisken för föraren av tvåhjulingen är avsevärt högre när det är halt.
2016-11-28
Camilla Maria Therese
I Skåne upplever vi en trafikinfarkt. SDS skrev i tisdags om Trafikverkets kommande utredningar, där utbyggnad av vägarna är en punkt. Då skrev jag nedan på min facebook-sida. Igår hörde jag ert fantastiska program, och vill därför dela med mig. 1. Utbyggnad till fler filer är meningslöst. Det enda som händer är att antalet bilar ökar, och på ett ögonblick har vi en infarkt igen. 2.Kollektivtrafiken måste fungera bättre än vad den gör, och fler bussar, som är bekväma, eftersom tågtrafiken är tjock redan, måste finnas för pendlare. 3. Malmö (och andra städer) vill knappast att miljoner fler bilar flödar in i stan - var skulle de ta vägen? Detta är dels enkel empiri att själv lägga märke till vid besök i riktiga storstäder världen om med väl fungerande buss-, pendeltåg- och båttrafik. Dels finns det statistik på det som talar ett tydligt språk. 4. Tänk utanför boxen! En övergripande omorganisation av samhället skulle sprida aktiviteten över en större yta och ett längre tidsspann: a. Premiera valet av en okonventionell arbetstid. Alla arbetsplatser, eller alla anställda på en arbetsplats, måste faktiskt inte vara på jobbet exakt kl 8 respektive köra hem exakt kl 17 eller när det nu är. b. Lagstadga möjligheten att jobba hemifrån. Många måste inte vara på jobbet alla dagar i veckan för att utföra sitt arbete. Det finns beräkningar på hur koldioxidutsläppen minskas i förhållande till att pendlingen minskar. Trafikbelastningen skulle också minska. Ganska självklart. c. Inför kostnader för de som anser att de måste ta sig in i stan varje dag med sin upplevt, oumbärliga stora bil. Det är som rökning. De som sabbar får pröjsa. d. Om den upplevt oumbärliga stora bilen går på el är saken annorlunda vad gäller nerskitning av luften, men nu pratar vi belastning på vägnät och städer, och då gäller extra kostnad även dem. e. Premiera annat val av transport. I Essex i England får cykelpendlare milersättning samt 20% rabatt på ny cykel och cykelreparationer. f. Speedboats i Öresund. En stor snabb speedboat kan ta tiotals människor på minuter mellan städerna längs kusten, tänk Bjärred-Dockan, Höllviken-Västra hamnen, Landskrona-Helsingborg etc. (Nersmutsning av haven, tänker du, jo men det kan lösas.) g. Premiera företagens lokaliseringar i Eslöv, Bjuv mm. 5. Informera: a. Prata pengar. Jag cyklar en mil till jobbet, en mil från jobbet varje dag. I bensin- och parkeringskostnader sparar jag 20 000 kr om året! (Parkering i västra hamnen = 12 000 kr/år; bensin ca 5000 kr; slitage på bilen.) b. Prata tid. Det går fortare att ta sig fram med cykel, och man slipper pressa in löppass i tillvaron för konditionens skull. c. Prata hälsa. Det är väl en och annan som är intresserad av det, kanske pga döden-upplevelser i trapporna. 6. Och slutligen måste lastbilstrafiken självklart regleras, det är ju absurt att de befinner sig på vägen i rusningstid.
2016-11-25
Johan Tjernström
Men vet ni inte på Klotet att incitamentet för busstrafik i Stockholm och alla andra städer, är att det finns bilköer? Om det inte finns bilköer så kommer ingen att åka buss. Det går enligt trafikforskarna i Stockholm att lätt bygga bort flaskhalsarna och därmed bilköerna, men det vill inte politikerna i staden för då åker ingen buss. Hålla på med linbanor och elbåtar är inte framtiden. Framtiden är att arbeta där man bor, då minskar resor, köer, olyckor m.m. Framtiden är elektrifierade vägar där man kan ladda batteriet medan man kör. Bilen är fortfarande framtiden, det är bar bränslet som behöver bytas ut.
2016-11-23

Fler program:

Program: Klotet
6169 delningar på Facebook
Sändes för 2346 dagar sedan
Längd: 2669
Program: Klotet
809 delningar på Facebook
Sändes för 2318 dagar sedan
Längd: 2670
Program: Klotet
383 delningar på Facebook
Sändes för 2528 dagar sedan
Längd: 2671
Program: Klotet
266 delningar på Facebook
Sändes för 2066 dagar sedan
Längd: 2675
Program: Klotet
261 delningar på Facebook
Sändes för 2913 dagar sedan
Längd: 1470
Program: Klotet
255 delningar på Facebook
Sändes för 3025 dagar sedan
Längd: 1478
Program: Vetenskapsradion Historia
6582 delningar på Facebook
Sändes för 2309 dagar sedan
Längd: 2691
Program: Vetenskapsradion Historia
5278 delningar på Facebook
Sändes för 1945 dagar sedan
Längd: 2659
Program: Vetenskapsradion Forskarliv
4587 delningar på Facebook
Sändes för 511 dagar sedan
Längd: 1206